Selkä suoraksi!

Sanastoa

ruoto (leikillisesti) selkäranka

ryhti (ihmisen) selkärangan asento

keho (elävän ihmisen) ruumis

kuormittuvat tasaisesti rasitus on yhtä suuri

kiristää / puristaa tuntua tiukalta, ahtaalta

promokuva esittely-, mainoskuva

keikka esiintymismatka

haitata olla esteenä, häiritä

linkussa vinossa, taipuneena (vrt. linkkuveitsi!)

käheytyä muuttua heikoksi, rahisevaksi

kumara eteenpäin taipunut

painovoima gravitaatio

treeni harjoitus

vinoutua muuttua vinoksi, ei-suoraksi

sovittaa kokeilla

tyhjentää ottaa jotakin pois

fillari polkupyörä

farkut farmarihousut, farmarit

vuode se, missä nukutaan, sänky+ patja

yläkoululainen on 13-16 v. koululainen

alakoululainen on 7-12 v. koululainen

täsmätreeni harjoitus, joka koskee tiettyä kehon osaa

jumppa voimistelu

hengästyminen hengityksen nopeutuminen, huohottaminen

lenkkeillä juosta, hölkätä

Liike on ruokaa ruodolle

Huono koululaukku ja istuminen vetävät nuoren ryhdin kasaan.
Selkäranka suoraksi treenillä.

Selkä suoraksi! Näin sanovat myös Isac Elliotin vanhemmat usein Isacille.
Ryhti on laulajalle hyvin tärkeä. Laulutreeneissä pitää aina muistaa oikea hengittäminen ja oikea laulutekniikka. Kehon asento ja vatsalihakset vaikuttavat paljon ääneen, tietää pian 13-vuotias Isac.
Tutkija Marjo Rinne on Isacin kanssa samaa mieltä.
— Hyvä ryhti sekä näyttää että tuntuu hyvältä. Hyvässä asennossa kaikki lihakset kuormittuvat tasaisesti, eikä mikään kohta kiristä eikä purista. Ihmisiä, jotka kantavat kauniisti kehoaan, pidetään itsevarmoina.
Mutta tämä toimii myös toisinpäin: hyvä ryhti lisää itseluottamusta, tutkija Rinne sanoo.
Myös Isacin mielestä hyvä ryhti on tärkeä artistin ulkonäölle.
— On kiva, kun promokuvissa ja keikoilla ei näytä ihan perunasäkiltä!

Huono ryhti haittaa ääntä

Huonoryhtisellä ihmisellä pää on työntynyt eteen. Se kuormittaa niskaa, mikä sitten aiheuttaa päänsärkyä.
Jopa vatsavaivat voivat olla seurausta huonosta ryhdistä. Jos hartiat painuvat kasaan, ne vievät tilaa keuhkoilta ja hengittämisestä tulee pinnallista.
Valitettavasti ihminen tottuu nopeasti väärään asentoonsa. Isac sanoo, että hän kyllä huomaa, miten virheasento vaikuttaa ääneen.
— Jos on vähän linkussa tai huonossa asennossa, ääni ei tule kunnolla ulos ja sitä joutuu puristamaan kurkulla. Silloin ääni rasittuu ja käheytyy.

Repulle siivouspäivä

Kun ihminen vanhenee, hän painuu tavallisesti alaspäin. Mitä vanhempi ihminen on, sitä kumarammassa hän kulkee – tai sitten ei.
Painovoimaa vastaan voi taistella, ja taistelu kannattaa aloittaa jo nuorena. Istumista pitäisi välttää,sanoo Marjo Rinne.
Isac Elliot ei istu studiossa tai laulutreeneissä, sillä istuma-asennossa ääni ei kulje hyvin. Kotona hän istuu mieluiten satulatuolissa.
— Satulatuolissa on pakko istua suorassa, vaikka olisi väsynytkin.
Kun koululaukku on huono, on ryhtikin usein huono. Monta kiloa painava olkalaukku rasittaa lihaksia vain yhdeltä puolelta ja selkäranka voi vinoutua.
— Reppu on paras koululaukku. On hyvä sovittaa reppua ennen ostoa. Repussa ei myöskään kannata kantaa mukanaan kaikkea sellaista, mitä ei koulussa tarvitse, Rinne sanoo Isacille.
Isacin reppu painaa varmasti yli viisi kiloa.
Tyhjennän kyllä joskus reppua, mutta silloin jää aina jokin tärkeä juttu kotiin. Sen takia otan mukaan mieluummin liian paljon kuin liian vähän. Onneksi minulla on lyhyt koulumatka ja kuljen usein fillarilla, Isac selittää.

Farkut vaihtoon

Myös vuode voi vaikuttaa ryhtiin. Hyvä patja tukee selkää. Nuori kasvaa nopeasti ja kehon mittasuhteet muuttuvat, joten alakoululaisen patja ei sovi enää yläkoululaiselle.
— Sain juuri uuden sängyn, jossa on entistä kovempi patja. Harmi vain, että siitä pitää nousta aamulla liian aikaisin, Isac Eliot sanoo ja naurahtaa.
Myös vaatteet voivat haitata ryhtiä. Liian tiukat farkut ja yli viiden sentin kengänkorot rajoittavat liikkumista ja muuttavat rangan asentoa, Marjo Rinne neuvoo.

Täsmätreeniä keskikeholle

Ryhdille tekevät hyvää liikuntalajit, jotka liikuttavat kehoa monipuolisesti.
— Lihakset kannattelevat ja liikuttelevat kehoamme. On tärkeää vahvistaa sekä syviä että pinnallisia lihaksia.
Pilates, ratsastus, lumilautailu ja itsepuolustuslajit tukevat vatsa- ja syviä selkälihaksia, tanssi, luistelu ja hiihto treenaavat keskivartalon lihaksia, selittää Rinne.
Oma valmentaja on tehnyt Isacille ohjelman sekä keskivartalon treeniä että selkäjumppaa varten.
Isac harjoittelee kolme neljä kertaa viikossa.
— Voin tehdä liikkeet vaikka hotellihuoneessa. Matkasta väsynyttä selkää pitää jumpata. Keikkailu vaatii kestävyyttä. Lavalla liikutaan paljon, ja hengästyminen kuuluu haitallisesti äänessä, Isac sanoo.
Peruskunnostaan Isac huolehtii lenkkeilemällä. Marjo Rinne muistuttaa Isacia vielä, että lenkin ja koulussa istumisen jälkeen pitää muistaa myös venytellä. Venyttely suoristaa ruodon!

***

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu: Terveydeksi! 4 /2013-lehdessä (sivu 44 ->)
Teksti: Virve Järvinen, kuvat Arto Wiikari

 

Totta vai tarua?

Lue ensin tämän tehtävän yläpuolella oleva teksti Liike on ruokaa ruodolle ja päättele sitten, ovatko väittämät tekstin perusteella oikein vai väärin.